Alalla näyttää vallitsevan vielä vanhanaikainen käsitys siitä, että myytävällä asunnolla pitäisi joka viikko järjestää yleisnäyttö. Tämä on toiminut ennen hyvin, kun yhteiskunta ei pyörinyt 24/7, kaikki olivat töissä klo 9-17 ja viikonloput olivat vapaina. Nykyään yleisnäyttöjen järjestäminen toimii hyvin enää myynti-ilmoituksen hapattajana.

Asunnon ensinäyttö on tärkeässä osassa onnistunutta myyntiä. Suurimmassa osassa kohteita olisi hyvä pitää ensinäyttö vain mutamia päiviä asunnon myynti-ilmoituksen julkaisun jälkeen, jotta nähdään onko markkinoilla tiedossa isompaa joukkoa potentiaalisia, kohteesta kiinnostuneita ostajia. Tämän jälkeen järjestetyt viikottaiset yleisnäytöt eivät enää aja asiaansa. Pahimmillaan jatkuvat yleisnäytöt viestivät tahtomattaan markkinoilla sitä, että asunnossa olisi joku vikana, kun se ei kelpaa kenellekkään ja ovet on jatkuvasti auki.

Jos markkinoinnissa käyttää yleisnäyttöjä, saattaa yksityisnäyttöpyynnön esittämisen kynnys olla ostajaehdokkaalla korkeampi. Yleisnäyttöihin eivät myöskään kaikki pääse töiden, perheen tai muun velvoitteen vuoksi. Näin potentiaalisen ostajaehdokkaan löytäminen vaikeutuu. Todellisissa ostoaikeissa olevat asiakkaat haluavat nykypäivänä mahdollisuuden tutustua asuntoon rauhassa yksityisnäytöillä ja he haluavat henkilökohtaista palvelua.

Yleisnäytössä henkilökohtainen kontakti jää usein pintapuoliseksi, koska välittäjällä ei ole mahdollisuutta revetä usean ihmisen tarpeisiin samanaikaisesti, kun kysymyksiä satelee useammalta eri henkilöltä kerralla. Myöskin luottamussuhde välittäjän ja potentiaalisen ostajan välillä jää syntymättä ja ostajaehdokkaan kiinnostus asuntoa kohtaan heikkenee.

Eräs tuttavapariskunta kävi useilla yksityis- ja yleisnäytöillä heidän etsiessä omaa asuntoa. He vertailivat yleis- ja yksityisnäyttöjen kokemuksia toisiinsa, ja totesivat että välittäjät tuntuivat aina vähän luotettavammilta silloin, kun heidän kanssaan vietti asunnossa aikaa kahdestaan, rauhassa asuntoon tutustuen. he kokivat, että yksityisnäytöillä välittäjät kertoivat rehellisesti ja avoimemmin myös myyntikohteen nurjemmista puolista kuin mitä yleisnäytöissä.

Entä kummassa tilanteessa uskot, välittäjän neuvottelemaan myyntihinnasta tehokkaammin?

Tilanteessa, jossa ostaja tulee yksityisnäytölle ja välittäjä on varautunut juuri tämän ostajan näyttöä ja tarpeita varten
vai tilanteessa, jossa yksittäinen asiakas tulee spontaanisti yleisnäytölle ja viettää sielä 30 minuuttia välittäjän kanssa todeten, että hän oli ainoa, joka saapui näytölle ja välittäjä on viettänyt aikansa kuikuillessa ovella mahdollisia muita tulijoita?

Yleisnäytöt eivät mielestäni ole täysin ”last season”, mutta olen huomannut, että asunnon myynnin kannalta on parempi pitää niitä maksimissaan kerran kuukaudessa ja pyrkiä markkinoimaan asuntoa yksilöllisemmin, jotta saataisiin kerättyä mahdollisimman paljon laadukkaasti järjestettyjä yksityisnäyttöjä. Sosiaalisen median kohdennettu markkinointi on tässä erittäin tärkeässä asemassa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *