Ostajan tarkastus- ja selonottovelvollisuus asunto- ja kiinteistökaupassa on käytännössä ennakkotarkastusvelvollisuus. Tämä tarkoittaa sitä, että ostajalla ei ole oikeutta reklamoida seikasta, joka pitäisi olla ollut havaittavissa tai tiedettävissä tarkastuksen jälkeen.

Ostajan on tärkeää olla tietoinen siitä, että jättäessään käyttämättä tarkastus- ja selonottovelvollisuuden, niin hän ei voi vedota tietämättömyyteen myöhemmin.

Lähtökohtaisesti ostajan tulee luottaa kaikkeen siihen, mitä myyjä ja hänen mahdollinen kiinteistönvälittäjä kertoo. On kuitenkin tärkeää, kun lisäkysymyksiä herää, niin esität ne kiinteistönvälittäjälle tai myyjälle kirjallisesti.

Ostajan tarkastus- ja selonottovelvollisuus asunto- ja kiinteistökaupassa toteutuu pääasiassa seuraavilla tavoilla:

  1. Tutustumalla huolellisesti kohteeseen
  2. Kysymällä kaikesta mikä on vähänkin epäselvää
  3. Tutustumalla huolellisesti asiakirjoihin

Jos ostaja on saanut väärää tietoa tai hänelle on jätetty kertomatta oleellisia asioita voi hän hakea kauppahinnan alennusta tai jopa kaupan purkua. Ostajan on kuitenkin pitänyt täyttää tarkastus- ja selonottovelvollisuutensa asiaan liittyen.

Jos korvausta lähdetään hakemaan, niin asuntokaupoissa reklamaatioaika on 2 vuotta asunnon hallinnasta lukien, ja kiinteistökaupoissa 5 vuotta hallinnasta lukien. Ostajan tulee reklamoida kuitenkin lain mukaan kohtuullisessa ajassa virheen huomattuaan, eli lähtökohtaisesti virheeseen joka on havaittu vaikka vuosi sitten ja reklamaatio tehdään vasta nyt on jo vanhentunut vaikka se olisikin reklamaatioajan sisällä.

Myyjän tiedonantovelvollisuudesta asunto- ja kiinteistökaupassa voit lukea täältä ja kiinteistönvälittäjän tiedonantovelvollisuudesta täältä.

Oletko myymässä asuntoasi ja haluat varmistaa, että huippumyyjän lisäksi laki- ja rakennustekniset asiat ovat välittäjäsi hallussa? Ota yhteyttä niin sovitaan arviokäynti.