Asunnon markkinoinnissa on tärkeää käyttää oikeanlaisia myyntikanavia. Oikeanlaisilla viittaan siis sellaisiin myyntikanaviin, joissa on varmasti kävijöitä kuten Etuovi, Oikotie sekä somekanavia kuten Facebook, Instagram ja LinkedIn. Ennen varsinaisen myynti-ilmoituksen julkaisua on sosiaalisessa mediassa hyvä mainita kohteen tulevan pian myyntiin ja käyttää hyväksi jo olemassa olevaa asiakasverkostoa. Heidän avulla saadaan kerättyä listaa ennakkoon kohteesta kiinnostuneista ostajista ja kun kohde julkaistaan, saadaan sille räjähdysmäinen startti. Mitä enemmän kysyntää, sitä parempia tarjouksia kohteesta tyypillisesti tulee.

Markkinointikanavan valitsemisen lisäksi kohteen hinnoittelu on ehdottomasti yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein huomioon otettava asia kun asunnon myynti aloitetaan. Senkin lisäksi, että asunto tulee hinnoitella realistisesti sen kuntoon ja sijaintiin nähden, on myytävän kohteen hinta tärkeässä osassa kohteen markkinointia. Markkinahinnoiteltu asunto tavoittaa paljon enemmän potentiaalisia ostajia ja oikein hinnoiteltu asunto saa asiakkaat kilpailemaan hinnasta keskenään. Tämä on myyjän kannalta paras tilanne, koska silloin ei tarvitse miettiä vastatarjouksen tekemistä vaan odottaa vain sitä, että ostajat liikuttavat myyntihintaa ylemmäs.

Kohteen tarjousneuvotteluvaiheessa myyjältä vaaditaan hyvää pelisilmää. Tavoitteena on saada mahdollisimman korkea tarjous heti alkuun. Myyntikohteen hinnan tinkiminen ja sahaaminen alaspäin tonni kerrallaan kohteen ensimmäisen esittelyn jälkeen tuottaa harvoin haluttua lopputulosta. Jos muu osa asunnon markkinointia on kunnossa, ei asuntoa voi hinnoitella liian alas, markkinat ohjaavat hinnan kyllä kohdilleen. Nopea myyntiaika ja paras kauppahinta kulkevat lähes aina käsi kädessä. En väitä että tämä lähestymistapa on aina paras ja joskus kohteen myyminen parhaaseen mahdolliseen hintaan vaatii erilaista lähestymiskulmaa. Kiinteistönvälitykseen kouluttautunut ja perehtynyt ammattilainen kyllä tietää, mikä on paras markkinointi näkökulma juuri sinun asunnollesi.

Esimerkiksi Helsingissä jos asunto on ollut myyynnissä ”jo” kaksi viikkoa, on se internet markkinoinnin näkökulmasta erittäin ”hapan” ja hintapyyntöä ei oteta tyypillisesti enää millään tasolla tosissaan. Tämä reitti johtaa lähes väistämättä ”normaaliin markkinahintaan” tai jopa sen alle.

Miten siis saat myytyä asuntosi kalliilla näin pähkinänkuoressa: Aseta hinta heti oikein ja markkinoi oikein ja tee sitä niin perkeleesti.

Mikäli asuntosi myynti on ajankohtaista tai sinulla on siihen liittyviä kysymyksiä niin ole minuun yhteydessä, autan mielelläni!