Tiedättehän sen hetken elokuvassa, kun joku ongelma pitää ratkaista ja elokuvan merkittävä hahmo sanoo, että ”I only need one phone call…”. Eikö olisi hienoa, jos juuri sinä olisit se luotettava henkilö, jolle soitetaan? Se oman alasi rautainen asiantuntija, joka saa puhelun tilanteessa kuin tilanteessa, ongelmanratkaisija!
Tällaiseksi luottohenkilöksi voit päästä, kun ylität itsesi asiakastilanteissa ja tarjoat enemmän kuin mitä asiakas osaa pyytää. Tärkeää on myös kuunnella tarkalla korvalla, jotta voit tarjota asiakkaan tarpeisiin räätälöidyt ratkaisut. Seuraavan kerran, kun asiakas kohtaa jonkin toimialallasi vastaan tulevan ongelman, tulee nimesi takuuvarmasti ensimmäisenä mieleen. Edustat hänelle tuona hetkenä tukea ja turvaa, kun hän seuraavan kerran tarvitsee apua. Tästä osaavuudesta ja tuesta hän muistaa varmasti kertoa myös kaikille läheisilleen.
Tee itsestäsi korvaamaton asiakkaillesi ja keskity kohtaamisissasi aina siihen, että asiakassuhteesi eivät olisi kertaluonteisia ja panosta pitkäaikaisiin luottamussuhteisiin. Jossain vaiheessa vuosien jälkeen huomaat, kuinka asiakaskuntasi koostuu oikeastaan jo sinulle entuudestaan tutuista henkilöistä ja heidän ystävistään.
Tämä auttaa sinua luomaan myös omia verkostoja, koska todennäköisesti huomaat edellä mainitun lisäksi, että asiakaskuntasi koostuu eri ammattiryhmiä edustavista henkilöistä, jotka mielellään auttavat myös sinua.
Eikö olisikin hienoa olla tilanteessa, jossa myös sinä tiedät tarkkaan keneen olla yhteydessä ja todeta ”I only need one phone call…”.