Digitaaliset palvelut kiinteistönvälityksessä
Blogissa avaan kiinteistönvälityksen erilaisia digitaalisia palveluita. Suurin osa palveluistahan ei missään määrin ole uusia vaan ne ovat olleet esimerkiksi allekirjoittaneen toiminnassa käytössä jo vuosia ja niiden käyttöaste on kasvanut myös niiden välittäjien toimesta merkittävästi, jotka eivät ole niitä ennen käyttäneet pandemian johdosta.
Digitaalinen kiinteistönvälittäjän valinta
Sosiaalinen media on erittäin hyvä väylä tutustua etukäteen eri kiinteistönvälittäjiin henkilöinä. Kannattaa tutustua heidän ammatillisiin sosiaalisen median kanaviinsa, lukea heidän blogejaan ja katsoa heidän videoitaan, jotta tiedät jo etukäteen onko kiinteistönvälittäjä yhtään semmoinen henkilö, jolle haluaisit antaa kotisi myyntiin.
Mikäli tilaat arviokäynnin yritykseltä, arviokäynnillesi saapuu yrityksestä se henkilö jolla sattui olemaan päivystysvuoro yhteydenottosi aikana tai muuten vaan seuraava joka sattui olemaan vuorossa. Minun mielestäni kiinteistönvälittäjää valitessa nimenomaan tehdään henkilövalinta, ei yritys. Käytä siis hieman omaa aikaa ja tutustu välittäjiin sosiaalisessa mediassa ja heidän omilla kotisivuillaan ja ennen kaikkea kysy tuttaviltasi suositusta!
Mikäli et löydä kiinteistönvälittäjää lainkaan Googlesta, hänen ammatillista profiiliaan sosiaalisesta mediasta tai hänen ammatillisia kotisivujaan ei hän varmaankaan ole kauhean perehtynyt digitaalisiin markkinointikanaviin?
Kun olet löytänyt itsellesi sen luotettavan ammattilaisen jonka kanssa haluat tehdä myyntitoimeksiantosopimuksen asuntosi myynnistä, ota häneen yhteyttä ja sovi asunnostasi arviokäynti.
Digitaalinen asunnon arvio
Etenkin asunto-osakkeiden arvo voidaan määrittää melko tarkasti muutaman kriittisestä paikasta otetun kuvan (keittiö, kylpyhuone, kodinhoitohuone ja yleishabitus pinnoista) sekä osoitetiedon takaa löytyvän datan ja asiakkaan haastattelun pohjalta. Näin voidaan sopia sopimusehdoista jo todella pitkälle täysin etänä.
Selonottovelvollisuuden nimissä välittäjän on aina käytävä asunnossa myös fyysisesti, mutta tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi siten, että asiakas ei ole itse paikan päällä. Tällöin kiinteistönvälittäjä voi tehdä vielä tarvittavat tarkistukset ja vahvistaa näkemyksensä asunnon tämän hetkisestä arvosta.
Toimeksiantosopimus voidaan allekirjoittaa etänä ja osapuolten välinen selostusliite voidaan täydentää ja allekirjoittaa etänä.
Kiinteistön arviointi tarvitsee lähes aina fyysisen käynnin, jotta sen arvo voidaan arvioida riittävällä tarkkuudella. Tämä voidaan toteuttaa siten, että asiakkaan ei tarvitse olla tilanteessa välttämättä fyysisesti läsnä. Asiakas voi itse ottaa mahdollisista ongelmakohdista tai hänen mielestään erityisselonottoa tarvittavista paikoista kuvia tai videoita ja lähettää ne välittäjälle ennakkoon, jolloin niihin voidaan perehtyä käynnin yhteydessä.
Digitaalinen asunnon markkinointi
Asunnon markkinoinnissa korostuu tällä hetkellä totuudenmukaiset kuvat sekä ennen kaikkea videoesittelyt ja 360-kuvaukset, jotta asuntoon voidaan todella tutustua potentiaalisten ostajien toimesta etänä mahdollisimman paljon. Kun potentiaalinen ostaja tulee käymään asunnossa, hänellä pitäisi olla täysin selkeä käsitys asunnosta ja hän tulee käytännössä suorittamaan vain ostajan selonottovelvollisuutensa ja tarkistamaan että pinnat ja asiat todella ovat juuri semmoiset kuin kuvissa, videoissa ja myyntiesitteellä.
Myyntivideoihini, joita olen tehnyt jo useamman vuoden ajan voit tutustua täältä ja esimerkiksi koirani kuvaamaan hauskaan 360-videoon Keravalla myytävän asunnon osalta voit tutustua täältä. Olen tehnyt myös fiktiivisen “Koijarin Risto” -nimisen Youtube sarjan, jossa huumorin voimin opetetaan niin asunnon ostajia kuin myyjiäkin.
Välittäjä suorittaa näytön viranomaisten ohjeistusten mukaisesti ja pitää huolta, että asunnolla noudatetaan viranomaisten hygieniasuosituksia ja täten turvaa asunnon myyjäomistajan ja hänen mahdollisen perheensä terveyttä. Tätä tarkoittaa esimerkiksi käsidesin, kertakäyttöhanskojen jakaminen asiakkaalle ja ostajaehdokkaan riittävä haastattelu asunnon osalta, jotta niin sanotut ”turhat käynnit” saataisiin minimoitua ja todella varmistuttaisiin, että ostajaehdokas peruu käynnin mikäli hänellä on minkäänlaisia oireita.
Digitaalinen ostotarjous ja kauppakirjan laadinta
En edes muista milloin olisin viimeksi ottanut vastaan asunto-osakkeesta tai kiinteistöstä paperille tehdyn tarjouksen. Olen aina suosinut digitaalisin välinein tehtyjä tarjouksia, vaikka valmius on aina ollut paperisien tarjousten tekemiseen.
Vahvennetuilla tunnuksilla, esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla allekirjoitettava ostotarjous menee aineistonhallintajärjestelmän kautta välittäjälle tarkastettavaksi, tämän jälkeen tarjous lähetetään samassa palvelussa myyjälle, joka voi hylätä, tehdä vastatarjouksen tai hyväksyä tarjouksen samassa järjestelmässä vahvennetuilla tunnuksilla. Mikäli tarjous hyväksytään, syntyy osapuolten välille virallinen ja sitova ostotarjouksen mukaisin ehdoin määritelty ostosopimus.
Tämän jälkeen kiinteistönvälittäjä laatii ostosopimuksen mukaisen kauppakirjan, lähettää sen osapuolille ja heidän mahdollisille lainanmyöntäjille tarkastettavaksi tietosuojatussa sähköpostissa tietosuoja-asetuksen mukaisessa muodossa.
Kun kauppakirja on hyväksytty kaikkien osapuolten ja siihen liittyvien asiantuntijoiden puolesta, varataan kauppa-aika tyypillisesti ostajan pankista tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi välitysliikkeen toimistosta ja siihen liittyvät toimenpiteet, kuten esimerkiksi osakekirjan tilaus. Nämä kaikki tapahtuvat luonnollisesti etänä.
Digitaalinen kaupanteko
Asunto-osakkeiden osalta kaupat voidaan monissa tapauksissa suorittaa kokonaan sähköisesti palveluntarjoajien kautta. Tällöin kauppakirjan muoto on hieman erilainen ja ostajan sekä myyjän pankit valtuutetaan tekemään osakekirjan siirto merkintöineen, rahojen siirto pankkien ohjeistusten mukaisesti, varainsiirtoveron maksu ja muut tarvittavat toimenpiteet.
Konkreettisesti pähkinänkuoressa tällä hetkellä sähköinen kaupankäynti toteutuu siten, että ensin kauppakirjat lähetetään palvelussa pankeille hyväksyttäväksi ja kun pankit ovat hyväksyneet kauppakirjan, tulee se ostajalle ja myyjälle allekirjoitettavaksi. Kun ostaja ja myyjä ovat allekirjoittaneet kauppakirjan on asuntokauppa syntynyt ja pankit hoitavat taustalla siihen liittyvät toimenpiteet.
Mikäli asuntokauppa on semmoinen, jota ei voi hoitaa tällä hetkellä digitaalisesti ja myyjä tai ostaja kokee olevansa sairaana, voidaan kauppakirjan allekirjoitus hoitaa valtakirjaa käyttäen. Lähtökohtaisesti toimeksiantoa suorittavaa kiinteistönvälittäjää ei voi valtuuttaa allekirjoittamaan kauppakirjaa kummankaan osapuolen puolesta, ellei sille ole hyvin painavaa syytä ja ketään muuta henkilöä ei yksinkertaisesti löydy. Yksi painava syy tälle on se, että kiinteistönvälittäjä on velvollinen välityslain 7§ mukaan huolehtimaan sekä toimeksiantajan että tämän vastapuolen eduista ja on riski että tämä ei toteudu, jos kiinteistönvälittäjä edustaa jompaakumpaa osapuolta luovutuskirjan allekirjoitustilaisuudessa.
Kiinteistökauppa voidaan toteuttaa myös lähes vastaavasti sähköisesti. Kiinteistökauppa ei ole sitova, ellei se ole maanmittauslaitoksen määräämän kaupanvahvistajan vahvistama (Maakaari 2:1§) paitsi sähköisessä kiinteistönkaupassa, jossa kaupanvahvistus tapahtuu maanmittauslaitoksen sähköisen automaation kautta.
Mikäli olette tekemässä fyysistä kiinteistökauppaa Uudenmaan alueella niin muistattehan, että tuore maanmittauslaitoksen määräämä kaupanvahvistaja Tuomas Kukko LKV ilmoittautuu palvelukseen! ?
Vaadi välittäjältäsi digitaalisuutta!
Vaadi välittäjältäsi digitaalisuutta! Se on ollut yksi merkittävässä roolissa olleista kiinteistönvälittäjän menestyksekkään myynnin salaisuuksista jo useiden vuosien ajan.
Mikäli asuntosi myynti on ajankohtaista tai sinulla on siihen liittyviä kysymyksiä niin ole minuun yhteydessä, autan mielelläni!