Eräänä aurinkoisena päivänä sain yksityisviestin Facebookin kautta Tealta, joka tiedusteli voisinko myydä hänen asuntonsa. Kaksi muuta välitysliikettä olivat jo yrittäneet myydä asuntoa kahdeksan kuukauden ajan tuloksetta. Sovimme tapaamisen.

Kävimme tapaamisessa Tean kanssa läpi aiemmin valmistelemani markkinointistrategian asunnon osalta. Päätimme kohdentaa markkinointia voimakkaasti sellaisiin ihmisiin, jotka omistavat koiran. Miksi kohdistaa markkinointia näin yksityiskohtaiseen segmenttiin? Asunnossa oli lattiakaivo ja bidee suihku heti sisään tultaessa (ns. kuraeteinen) ja lähes asunnon ovelta alkoi kattava lenkkeilymaasto.  Lähistöllä oli myös koirapuisto sekä koirien uittamiseen tarkoitettu ranta.

Tapaamisessamme Tea kertoi joutuneensa taloudellisesti tiukkaan tilanteeseen, koska hän oli ensimmäisen välittäjän max. 8 viikon myyntiajan lupauksen toivossa ostanut jo uuden asunnon ja oli nyt ”kahden asunnon loukussa”. Toinenkaan välittäjä ei ollut saanut asuntoa myytyä ja Tean taloudellisesti tiukka elämäntilanne vain pitkittyi. Niukkuudella olisi määräaika, asunnon myyntipäivä, mutta tuo myyntipäivämäärä X oli tuntematon.

Tea kertoi, että aiemmat välittäjät yrittivät varmasti parhaansa. Molemmat välittäjät olivat töissä nimekkäissä yrityksissä ja varmasti hyviä työssään. Oikea ostaja ei vain sattunut tulemaan syystä tai toisesta heidän näytöilleen.

Teimme asunnosta myyntivideon ja ammattikuvausliike otti hyvät markkinointikuvat. Käytin koiraani, yrityksemme markkinointipäällikkö Hefeä, mukana markkinoinnissa. Tämä korostaisi entisestään koiraperheille kohdistusta.

Julkaisin asunnon myyntiin ja laitoin merkittävän summan rahaa sosiaalisen median kohdennettuun markkinointiin, jossa esittelin asunnosta tehtyä myyntivideota. Markkinointi kohdennettiin erityisesti koirista kiinnostuneisiin ihmisiin. Video toimii sosiaalisen median markkinoinnissa merkittävästi tehokkaammin kuin kuvat.

Ensimmäiselle näytölle tuli 15 perhettä, joista suurin osa rakastui asuntoon ja alueeseen. Loppujen lopuksi asunnosta tuli tarjouskilpailu ja se myytiin neljä päivää myynnin aloittamisesta kymmeniä tuhansia euroja suuremmalla summalla, kun aiemmin oli arvioitu. Ostajaperhe oli käynyt katsomassa asuntoa yleisnäytöllä jo silloin, kun asunto oli aikaisemmilla välittäjillä. Miksi he eivät ostaneet asuntoa jo silloin? Mikä vaikutti heidän ostopäätökseensä? Mielikuva. Se, että ostaja näkee asunnon olevan juuri hänelle tarkoitettu ja, että hän tulee viihtymään.

Kävin ostajaperheen kanssa näytön jälkeen pienellä kävelyllä asuinalueen viereisessä metsässä ja esittelin alueen. Näytin heille koirien uintipaikan sekä koirapuiston ja muut ulkoilumahdollisuudet.

Tässä tapauksessa tarvittiin siis vähän erilaista markkinointinäkökulmaa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Kun kerroin Tealle, että meillä on allekirjoitettu ostotarjous asunnosta, jonka summa on kymmeniä tuhansia euroja enemmän kuin mihin hän osasi edes varautua, näki kuinka iso kivi vierähti pois hänen sydämeltään. Hän pääsi viimeinkin jatkamaan elämäänsä ja sai vielä pääoman toteuttaa yhden unelmistaan: nimittäin matkan maailman ympäri.

Tea antoi minulle kauppalahjaksi erään esineen, joka muistuttaa minua siitä miksi teen tätä työtä: Haluan aidosti auttaa ihmisiä. Hefe taas sai kauppalahjaksi Wotkinsin tehtaanmyymältä ostetun Hirvimakkara paketin. Hän oli saamaansa välityspalkkioon erittäin tyytyväinen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *