Tiesitkö, että lähes jokaista menestynyttä myynnin ammattilaista yhdistää tyytyväiset asiakkaat. Asiakaspalvelun laadun tärkeys korostuu tilanteissa, joissa kilpailua on paljon ja asiakkaat ovat tietoisempia markkinoiden tarjonnasta kuin koskaan aiemmin.

Meistä varmasti jokainen pystyy palauttamaan mieleen sellaisen tilanteen, jossa on kokenut saavansa hyvää asiakaspalvelua. Jokainen myös varmasti muistaa, kuinka hienolta tuntuu saada poikkeuksellisen hyvää asiakaspalvelua. Tilanteet, joissa asiakaspalvelija on pitänyt kiinni sovitusta ja jopa ylittänyt odotukset palvelun laadusta, jäävät mieleen.

Hyvän asiakaspalvelukokemuksen kanssasi läpikäyneet asiakkaat toimivat ikään kuin työntekijöinä markkinointitiimissäsi ja levittävät hyvän asiakaspalvelukokemuksen ilosanomaa muille. Kun asiakaspalvelu herättää ihmisissä positiivisia tunteita, he muistavat mainita sinut elämänsä tärkeille ihmisille ja miksei vaikka tuntemattomillekin.

Tällaisia markkinointitilanteita voivat olla vaikka suvun kokoontuminen joulupöydän ääreen. Sinut muistetaan varmasti mainita silloin, kun olet tehnyt työsi poikkeuksellisen hyvin ja asiakas on ollut tyytyväinen saamaansa palveluun. Tutun, ystävän tai sukulaisen sanaan luotetaan. Tee siis työsi aina hyvin ja voit tulevaisuudessa olla niinkin hyvässä asemassa, ettei sinun enää tarvitse markkinoida itseäsi: entiset asiakkaat tekevät sen puolestasi! Suusanallisesti välitettävä tieto kulkee nopeasti ja tehokkaasti.

Psst! Hyvää asiakaspalvelukokemusta voi tehostaa virallisen asiakkuuden päättymisen jälkeen. Voit vaikkapa muistaa entisiä asiakkaita esimerkiksi heidän syntymäpäivinään tai muina merkkipäivinä, joten kannattaa kirjata näitä päiviä ylös asiakkuuden aikana. Kokemuksesta voin kertoa, että tämä pieni, mutta tärkeä ele maksaa aikanaan vaivan takaisin.